Porady brukarskie

Kliknij w pytanie, aby zobaczyć odpowiedź.

Powszechnie na rynku dostepne są grubości:

  • 4 cm - stosowana na chodnikach i alejkach wokół domu, przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszego. Jest rzadko stosowana ze względu na słabą wytrzymałość, poza tym jest niewiele tańsza od kostki o grubości 6 cm ( 2-3 zł)
  • 6 cm- przeznaczona do ruchu jezdnego. Korzystać z niej mogą samochody osobowe i dostawcze, a także ciężarowe lekkie do 15ton ( przy odpowiednio wykonanej podbudowie z kruszywa drodowego). Stosowana jest w większości na prywatnych posesjach i wykorzystana jest na różnego rodzaju podjazdach, drogach dojazdowych do posesji czy chodnikach, opaskach itp.
  • 8 cm- przeznaczona do ruchu jezdnego samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej 40-50 ton. Wykorzystywana jest na drogach lokalnych, parkingach, placach magazynowych, przy halach, gdzie odbywa sie intensywny ruch ciężarowy
  • 10 cm- stosowana na placach manewrowych z którego korzystają samochody typu TIR

Wybierając kolor kostki powinniśmy wziąć pod uwagę kolor elewacji budynku ( domu ), kolor dachu czy też ogrodzenia, aby kolor powstałej nawierzchni doskonale komponował się z otoczeniem. Co do kolorów to powszechnie wiadomo, że kolory jasne brudzą się łatwiej, szybciej i ich czyszczenie wymaga większego wysiłku z naszej strony, zaś na kolorach ciemniejszych pojawiający się brud nie jest już tak widoczny i usunąć jest go już znacznie łatwiej. Warto jest użyć więcej niż jednego koloru kostki ( według nas najlepiej 2, maks. 3 ), aby zaznaczyć kontury nawierzchni i uzyskać lepszy efekt wizualny. Możemy wtedy zastosować kolory jasne (np. oblamówka, ewentualny wzór na środku placu) jako kolory pomocnicze oraz kolory ciemne jako kolory podstawowe ( większość powierzchni nawierzchni ).

Na początku produkowano wyłącznie kostki o gładkiej fakturze ( holland, behaton, nostalit ), nie było więc wiekszego wyboru. Zaletą tej faktury jest jej łatwość utrzymania w czystości, równa nawierzchnia po której się poruszamy i standardowy wygląd. Dzisiejsza oferta producentów kostki brukowej jest dużo bogatsza. Mamy dziś do czynienia z kostkami szlachetnymi o wysokim poziomie estetycznym. Możemy podzielić je na trzy grupy powierzchni:

*powierzchnie obijane ( "antyczne" ) - kostki celowo są obijane w procesie produkcji, przypominają zabytkowe powierzchnie dzięki swojej postarzałej fakturze. Ta postarzała kostka z łatwością dopasowuje się do stylu posesji, nadaje jej szczególny charakter i klimat tradycyjnych budowli.

*powierzchnie płukane ( pot. śrutowane ) - wierzchnią warstwę tego typu kostek brukowych stanowią drobne kamyki granitowe, przypominają one kostkę granitową. Ich zaletą w porównaniu do kostki naturalnej granitowej jest napewno ich równa powierzchnia ( łatwiejsze odsnieżanie, zamiatanie ), mniejszy wymiar fugi pomiędzy kostkami oraz bogatsza gama kolorów tych kostek. Faktura kostek płukanych zachwyca barwą kolorów zdobiąc ogrodowe ścieżki czy podjazdy do garażu na prywatnych posesjach.

*powierzchnie colormix ( tzw. melanż ) - kostki o różnych odcieniach stanowią niepowtarzalne powierzchnie. Mix kolorów zastosowany przez producenta pozwoli nam uzyskać unikatową gamę kolorów jesieni czy wiosny na naszej posesji, czyniąc ją miejscem wyjątkowym

Od wielu lat mamy do czynienia z wieloma kształtami kostkami, różna jest też jej wielkość. Istnieją kostki o małej powierzchni, nazywane kostkami dekoracyjnymi. Mogą one przyjmować jedynie małe obciążenia, stąd też stosowane są na prywatnych posesjach na ciągach pieszych (chodniki, alejki ogrodowe, opaski wokół domu ) lub różnego rodzaju podjazdach z których nie korzystają auta ciężarowe. Drugim typem są kostki o powierzchni większej, które stosowane są na drogach oraz parkingach i przyjmują obciążenia samochodów ciężarowych. Mamy też kostki wielkosci płyt, które stosujemy na tarasach, schodach.

Dzięki różnorodnośći kształtów kostek brukowych możemy tworzyć wyjątkowe kompozycje i aranżacje. Kostki mające geometryczny kształt ( prostokąty, kwadraty mniejsze lub większe ) pozwalają tworzyć perfekcyjnie proste i praktyczne nawierzchnie. Kostki w kształcie trapezu umożliwiają nam tworzenie różnego rodzaju kół, łuków i innych wymyślonych wzorów. Są to bardzo kreatywne kostki i możemy z nich stworzyć wiele ciekawych i "zakręconych" pomysłów.

Kostka brukowa jest wyrobem betonowym, nawet ta najpiękniejsza. Obmyślając zarys jej powierzchni na naszej posesji czy firmie należy pamiętać o tym, aby znalazła się ona w tych miejscach, gdzie jest nam niezbędna. Musimy rozsądnie zaplanować zagospodarowanie powierzchni posesji, mając na uwadze potrzeby klienta i dobrą komunikację. Wykorzystamy ją na chodnik o odpowiedniej szerokości tak, aby swobodnie dostać się do naszego domu, śmietnika, altany na ogrodzie. Chcemy też mieć wygodny podjazd do garażu wraz z placem na manewry, tak aby bez problemów wstawić do niego nasze auto. Zdałby się też parking dla odwiedzających nas gości. Należy mieć na uwadze, że chcemy też zachować teren zielony na nasz wymarzony ogród pełen kwiatów i roślin. Dlatego też nie należy " zabetonować" kostką całej działki i jest to przewodnią zasadą przy opracowaniu zarysu naszej kostki.

Kostka brukowa, którą zamierzamy ułożyć na naszej posesji, to "inwestycja na lata" i nie będziemy jej zmieniać. Ma nam służyć tak długo jak jest to tylko możliwe. Tym samym ważne będzie solidne wykonanie usługi przez firmę o dobrej renomie, doświadczonej, z profesjonalnym sprzętem i z wysoko wykwalifikowanym personelem. Ważne jest znalezienie firmy uczciwej, korzystającej z materiałów najwyższej jakości, która zaoferuje nam:

*kostkę znanych producentów, podbudowę opartą na kruszywie drogowym ( sam piach nie wystarczy jak deklaruje 90% wykonawców) in stabilizacji cementowej wymieszonej w betoniarni, gotowej, przywiezionej na budowę ( mieszanie piasku z cementem ręcznie, a może inaczej, "chrzczenie piasku cementem" nie da nam żadnej wytrzymałości)

*profesjonalny sprzęt do wykonania usługi. Wykona roboty ziemne, wykorytuje teren pod kostkę, zajmie się jej wywózką, dostarczy materiały sypkie ( piach, kruszywa, beton ) oraz kostkę na teren inwestycji

*firmę stanowić będą wysoko wykwalifikowani i doświadczeni pracownicy

*na wykonaną usługę otrzymamy pisemną gwarancję ( przeważnie okres 3 lat )

Odradzamy korzystanie z usług firm lub osób działających na zasadzie " tanio i dobrze", bo tak się nie da ( to dwie różne rzeczy ), oraz zgodnie z zasadą "gwarancja do bramy". Jeśli firma solidnie wykona usługę to na pewno nie ma ona problemu z wystawieniem gwarancji. Zawsze w razie problemu, można zgłosić usterkę a wykonawca dokona naprawy. W innym razie zostajemy z problemem sami i musimy naprawy dokonać na własny koszt. Po co płacić 2 razy za to samo. Bez sensu. Uważajmy i niedajmy się naciągnąć!

Wykonanie właściwej i solidnej podbudowy jest niewątpliwie kluczem do dobrze zrealizowanej usługi brukarskiej. Wielkość ( grubość ) podbudowy zależy od wielu czynników Podbudowa składa się z wielu warstw, z których każda z nich jest zagęszczana. Zaczynamy od korytowania gruntu za pomocą użycia sprzętu ciężkiego jakim jest koparka. Głębokość korytowania (od 30 do 70cm ) zależy od paru czynników, m.in. od rodzaju terenu z jakim mamy do czynienia (teren piaszczysty, gliniasty ) oraz od przeznaczenia przygotowywanej powierzchni. Jeśli z nawierzchni będą korzystać z auta osobowe to korytowanie będzie dużo płytsze niż w przypadku aut ciężarowych. Pierwszą warstwę podbudowy stanowi piasek lub pospółka (10-20cm). Jest to warstwa filtrująca wodę, oddziela następne warstwy od gruntu. Drugą warstwę stanowić będą kruszywa drogowe. Możemy tutaj zastosować kruszywa betonowe i kruszywa naturalne. Kruszywa betonowe to nic innego niż beton, żelbet poddany kruszeniu i rozdrobnieniu przez kruszarkę.

Jego zaletą jest niższa cena od ceny kruszywa naturalnego przy porównywalnej zagęszczalności i wytrzymałości. Grubość warstwy może wynosić od 10cm, przy podbudowie pod auta osobowe i dostawcze, do nawet 30-40 cm przy dużych obciążeniach (TIR). Do zagęszczenia kruszyw używamy zagęszczarki o wadze 500kg. Mając już utwardzoną, solidną podbudowę możemy przystąpić do wykonania warstwy stabilizacji (tzw. "plant" ) i na tej warstwie ułożyć kostkę brukową. Warstwa stabilizacyjna to nic innego jak mieszanka piasku sortowanego i cementu, przy niewielkim użyciu wody. Gotowa mieszanka dostarczana jest bezpośrednio z betoniarni, po wcześniejszym zamówieniu, w takiej ilości, aby została wykorzystana jeszcze tego samego dnia. Ważne jest to dlatego, że stabilizacja piaskowo- cementowa "wiąże" dość szybko (w ciągu 24h) i po kostce można jeździć już następnego dnia, a nie jak w przypadku piasku mieszanego ręcznie z cementem,tydzień czy dwa. Tak stworzona podbudowa pozwoli nam cieszyć się naszą nawierzchnią z kostki przez wiele, wiele lat.

Zapraszamy do kontaktu i współpracy